day of surgery. post op.

så, när jag kom till sjukhuset (ca. 11:30) fick jag två olika tabletter som är smärtstillande i 12 timmar. sedan satte de en nål i armen där de senare gav mig mediciner och narkosmedel. och näring.
12:30 togs jag in i operationssalen där en hel drös med fantastiska sköterskor tog hand om mig. fick mediciner och blev nedsövd och sen minns jag bara att jag vaknade hög som ett hus. hade otroligt ont i tungan, först fattade jag inte hur ont men sedan skattade jag det till en sjua på VAS-skalan. var nog mer en nia dock... de klämmer ju fast tungan när de är i halsen o skär så det är inte konstigt att man är öm där. i halsen kände jag inte så mycket.
.
pappa kom och hälsade på mig vid kl 15, då var jag fortfarande rätt borta. (jag vaknade till liv vid 14:30.) fick en pigellin när han gått sen somnade jag igen. då och då kollades jag till och de frågade hur jag mådde. läkaren kom och pratade med mig om mediciner och hur allt gått. hon sa att mina mandlar varit infekterade så många gånger att de trillade sönder när hon skar i dom. så detta var verkligen på tiden!
.
strax efter kl 18 kände jag att jag ville börja piggna till så jag satte mig upp i sängen. började genast må illa. var tvungen att gå på toa och fick hjälp in där. när jag väl varit uppe och rört på mig trodde jag att jag skulle dö. såg mig i spegeln och var likblek. allt snurrade och jag fick extrema svettningar. togs tillbaka till sängen och la mig ner. fick in lite mat (yoghurt, nyponsoppa och nästan en hel macka fick jag i mig!) sedan höll jag på att spy. kl 19 var det som värst, precis när pappa kom för att hämta mig. sköterskan var snabbt framme med medicin och sen blev jag helt okej. (under hela dagen har jag haft två armband på mig med ploppar som trycker in i handleden på punkter som ska motverka illamående.) klarade av att klä på mig och blev körd i rullstol till bilen, kunde åka hem 19:45.
.
klarade bilresan utan kräk men var tvungen att lägga mig ner nästan direkt när jag kom hem. har fått i mig två glassar ikväll och mår lite bättre, iallafall för tillfället. någon smärta har jag inte direkt just nu, är mest öm i halsen, skulle väl säga att det ligger på en trea. värst är att gomspenen är så svullen att den rör tungan, som oxå är svullen. det känns lite läbbigt. och så illamåendet förstås. men dag 3-5 ska vara värst så jag bara väntar :P
/
/
so, when I came to the hospital (about 11:30) I received two different painkillers that lasts for 12 hours. they put a needle in my arm where they later gave me medicines and anesthetics. and nutrition. 12:30 I was taken into the operating room where a whole bunch of wonderful nurses took care of me. received medication and was sedated and then I remember that I woke up high as a house. had incredible pain in my tongue, at first I didn't realize how bad it felt but then I said it was a seven on the VAS scale. was probably more of a nine though... the tongue is pinned when they are in your throat and cut so it's no wonder that it is sore there. in my throat, I didn't feel any particular pain.
.
dad came to visit me at 15 pm. got a pigellin (ice cream lollipop) after he left and then I fell asleep again. now and then they checked on me and asked how I was feeling. my surgeon came and talked to me about drugs and how everything went. she said that my tonsills had been infected so many times that they fell apart when she cut into them. so this was really about time!
.
at 6 pm I felt that I wanted to wake up a bit so I sat up in bed. immediately began to feel sick. had to go to the bathroom and got help in there. once I had been up and moved, I thought I would die. looked in the mirror and was deathly pale. all spun and I had extreme sweating. was taken back to the bed and laid down. received some food (yogurt, rosehip soup and almost an entire sandwich!) but shortly after I was about to vomit. at 7 pm it was the worst, this was when dad was supposed to come pick me up. the nurse was quickly there with some medicine and then I was okay. (all day, I have had two bracelets on me with a plop that tap into the wrist of the points that will counteract the nausea.) manage to get dressed and was taken in a wheelchair to the car, was able to go home at 7:45 pm.
.
survived the car trip (30 minutes) without vomiting but had to lie down almost immediately when I got home. have eaten two ice creams tonight and feel a little better, at least for now. no direct pain right now, most sore throat, would say that it's a three. worst is that the uvula is so swollen that it touches the tongue, which also is swollen. and so the nausea of course. but 3-5 days should be the worst so I just wait :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0